SEO

Online adverteren: alles wat u moet weten in 2021

Heb je ooit dubbel getikt op een afbeelding op Instagram, gereageerd op een video op Facebook of op een zoekresultaat in Google geklikt, om daarna te beseffen dat het eigenlijk een advertentie was?

Misschien heb je je nooit gerealiseerd dat het een advertentie was – je dacht gewoon dat het een schattige foto van een hond was.

Meer dan ooit kunnen advertenties contextueel, relevant, gericht en nuttig zijn op manieren die ze voorheen nooit konden. Kortom, advertenties zijn tegenwoordig inhoud.

Maar het online advertentielandschap verandert.

Er verschijnen voortdurend nieuwe platforms, advertentietypen en targetingmogelijkheden.

Online adverteren
93% van alle online interacties begint met een zoekmachine, en met die kansen kunt u de aandacht trekken van het gewenste publiek via online advertenties.

Meld u aan voor de advertentietraining van HubSpot Academy
[Gratis online cursus]
Er zijn tal van manieren om strategisch voor uw bedrijf te adverteren. Denk na over wie je probeert te bereiken wanneer je begint. Stel uzelf de vraag: “Voor welke demografische doelgroep adverteer ik?” en “Hoe kan ik mijn product- of dienstaanbod voor mijn doelgroep plaatsen?”.

Het antwoord is om te zien waar uw demografische doelgroep de meeste tijd online doorbrengt. Onderzoek hun meest bezochte sociale-mediakanalen en meest gezochte zoekwoorden. U kunt deze informatie meenemen en vertalen naar organische en betaalde marketing.

Niet al het online adverteren hoeft geld te kosten, mensen kunnen je bedrijf organisch vinden via social media marketing. Het maken van een bedrijfspagina op Facebook, Twitter, Instagram of zelfs TikTok kan de interesse van mensen wekken door middel van boeiende berichten en inhoud.

Als u nu pay-per-click (PPC) marketing wilt gebruiken, bieden de meeste sociale media bedrijfspagina’s de mogelijkheid om een ​​vergoeding te betalen om berichten/advertenties binnen de interface te promoten. Of als u op een zoekmachine wilt adverteren voor gerichte zoekwoorden, kunnen Google Ads of sixads u door het betalings- en uitvoeringsproces leiden.

Er zijn drie belangrijke manieren waarop digitale advertenties u kunnen helpen de prestaties van uw organische marketinginspanningen te verbeteren.

Met digitale advertenties kunnen organische prestaties profiteren van:

Een verhoging van de naamsbekendheid door uw inhoud te tonen aan individuen binnen en buiten uw netwerken.
Een beter begrip van uw doelgroepen door gebruik te maken van de targeting en analyses van de advertentieplatforms.
Het creëren van beter presterende inhoud door te begrijpen welke advertentie-inhoud u helpt uw ​​bedrijfsdoelen te bereiken en welke niet.
Het doel van elke advertentiestrategie moet zijn om een ​​positief rendement op uw investering te behalen, wat erop neerkomt of u meer inkomsten uit de advertentiecampagne haalt dan de kosten die u erin steekt.

Hoe kunt u bepalen wat uw advertentie-uitgaven moeten zijn om het meeste rendement uit uw investering te halen? Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we inzicht hebben in het biedsysteem dat door de advertentienetwerken wordt gebruikt.

Een bod is het maximale bedrag dat u bereid bent te betalen voor de gewenste actie op uw advertentie. Als het klinkt als een veiling, is dat omdat het een veiling is. Advertentienetwerken hebben een beperkte hoeveelheid advertentieruimte en om te bepalen of uw advertenties aan uw doelgroep worden getoond, houden ze een veiling om te zien hoeveel elke adverteerder bereid is te betalen voor advertentieruimte.

Net als bij een veiling wint de hoogste bieder. Stel dat u € 10 biedt voor een klik op uw advertentie en dat de op één na hoogste bieder slechts € 5 betaalt voor een klik.

Elk advertentienetwerk laat u alleen het laagst mogelijke bedrag betalen om het bod te winnen. In dit voorbeeld bent u misschien bereid om $ 10 te betalen, maar in werkelijkheid hoeft u slechts $ 5,01 te betalen om het bod te winnen. Het winnen van deze ‘veiling’ bepaalt niet alleen de algehele kwaliteit van uw advertenties, maar ook hoe uw advertenties worden weergegeven in de verschillende advertentienetwerken.

Op dit moment denk je misschien: “Oké, ik begrijp hoe het veilingsysteem werkt. Maar hoe kom ik erachter hoeveel ik eigenlijk moet uitgeven om een ​​rendement op mijn investering te zien?”

Mijn advies is om vanaf uw inkomsten achteruit te werken om te bepalen wat uw maximumbod zou moeten zijn.

Gebruik deze vergelijking:

Lifetime Value (LTV) x gemiddelde lead-to-customer rate x gemiddelde conversieratio

Uw LTV is hoeveel een klant u waard is tijdens hun relatie met uw bedrijf. De gemiddelde lead-to-customer rate is de snelheid waarmee uw leads betalende klanten worden. En uw conversieratio is de snelheid waarmee nieuwe contacten converteren op uw inhoudsaanbiedingen door een formulier in te vullen.

Gecombineerd laten deze statistieken zien hoeveel u aan uw betaalde advertenties moet uitgeven om break-even te draaien.

Stel dat u digitale advertenties wilt gebruiken om uw nieuwe inhoudsaanbod te promoten. U moet weten wat uw maximale advertentie-uitgaven moeten zijn om een ​​positief rendement op uw investering te zien. Stel dat u het volgende over uw bedrijf weet:

Levenslange waarde: $500
Gemiddeld lead-to-customer tarief: 10%
Gemiddelde conversieratio: 20%
Vul deze getallen in de bovenstaande vergelijking in om te bepalen wat uw maximale advertentie-uitgaven zouden moeten zijn: $ 500 x 0,10 x 0,20 = $ 10. Dit betekent dat u maximaal €10 per klik op uw advertentie kunt uitgeven om break-even te draaien. Uw doel zou moeten zijn om minder dan $ 10 uit te geven om een ​​positief rendement op uw investering te zien.

Soorten online advertenties
Nu we meer weten over hoe u online kunt adverteren, gaan we dieper in op de verschillende soorten online adverteren.

Adverteren op sociale media
Elke maand zijn er wereldwijd bijna 2,5 miljard actieve gebruikers op Facebook, 1 miljard op Instagram en 330 miljoen op Twitter.

Of het nu is om met vrienden te chatten, in contact te blijven met mensen over de hele wereld, of voor zakelijke en netwerkdoeleinden, consumenten zijn om een ​​groot aantal redenen op sociale media – en marketeers weten dat. Vanwege het grote aantal actieve gebruikers op deze platforms, zijn de advertentie-uitgaven die in socialemediakanalen zijn geïnvesteerd, ongekend hoog. Adverteren op sociale media over de hele wereld zal dit jaar naar verwachting meer dan $ 8,5 miljard bedragen.

Adverteren op social media heeft veel voordelen. Jij kan:

Bereik zeer specifieke doelgroepen met behulp van targetingfuncties en verschillende doelgroepen op alle sociale-mediaplatforms.
Maak gebruik van verschillende advertentie-indelingen om te adverteren op een manier die aansluit bij uw bedrijfsdoelen.
Investeer in de specifieke advertentie-inspanningen die leads en verkopen voor uw bedrijf stimuleren.
Laten we eens kijken naar acht populaire sociale-medianetwerken, waaronder Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, YouTube, Snapchat en TikTok. We bespreken de doelgroepen en advertentietypen die voor elke doelgroep beschikbaar zijn.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.